EMDR EMDR is een behandelmethode voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een  schokkende ervaring, zoals bijvoorbeeld een ongeluk, een overval, een traumatische bevalling,  een postpartum depressie (postnatale), een heftige ziekenhuisopname, een plotselinge  relatiebreuk, seksueel misbruik of een geweldsincident. Maar ook ingrijpende gebeurtenissen die  we als kind hebben meegemaakt die psychische klachten met zich meebrengen, kunnen hiermee  effectief worden aangepakt, denk hierbij aan verwaarlozing, scheiding, verlies en pesten. Ook  psychische problemen binnen het gezin; ouders of broertje/zusje met een psychiatrische stoornis,  kunnen hun sporen achterlaten.    Er kan sprake zijn van PTSS, maar ook klachten als opdringende beelden, nachtmerries,  vermijdingsgedrag, somberheid, angstgevoelens, boosheid, schuld, schaamte, een negatief  zelfbeeld, lichamelijke spanningsklachten en verdriet.  De herinnering aan deze nare ervaring(en) kunnen in onze hersenen niet goed zijn opgeslagen, ze  moeten als het ware nog ‘verwerkt’ worden. Dit verwerken kan  met EMDR, de traumatische  gebeurtenis wordt weer een gewone herinnering zonder de heftige emotionele en lichamelijke  gevoelens die het eerder op kon roepen.  EMDR is ook toepasbaar bij fobieën en angsten en het is niet noodzakelijk dat dit begonnen is met een akelige ervaring. Denk hierbij aan bijvoorbeeld rijangst, angst voor de tandarts, agorafobie  (pleinvrees), hoogtevrees en angst voor spinnen, muizen of andere dieren. Daarnaast heeft recent onderzoek duidelijk gemaakt dat mensen met fantoompijn en chronische  (onverklaarde) pijn baat hebben bij EMDR. Hoe werkt het? De hersenen verwerken traumatische ervaringen anders dan gewone. Bij gewone ervaringen gaat  de informatie van de zintuigen naar de hersenen, waar deze wordt geregistreerd en verwerkt tot  een herinnering. Deze verwerking gebeurt normaal gesproken tijdens je slaap. Bij een  traumatische ervaring waarbij erge angst een rol speelt, blijft de herinnering nog levendig bij je.  EMDR zorgt ervoor dat je hersenen de nog opgeslagen ervaring kan verwerken. Hierbij gebruik ik  een koptelefoon. Je hoort piepjes afwisselend in het linker en rechteroor. Ik vraag daarbij je te  concentreren op de vervelende gebeurtenis. Af en toe wissel ik af door je te vragen met je ogen  mijn hand te volgen van links naar rechts. Tussendoor vraag ik wat er in je opkomt, een gevoel,  beeld of een gedachte,  daar richt je dan vervolgens je aandacht weer op. Hierbij gebruik ik ook  focus-technieken uit de lichaamsgerichte therapie. Het tegelijk concentreren op het traumatische  beeld en de toegediende stimuli in de vorm van geluid en beeld zorgen er voor dat de  oorspronkelijke ervaring een herinnering wordt, zonder de heftige emotionele en lichamelijke  gevoelens die het eerder op kon roepen.   Voor sommige mensen is het trauma zo heftig dat over de gebeurtenis praten hen tegenhoudt hulp  te zoeken. Ook dan is EMDR effectief, met een aangepast protocol is het niet nodig details te  vertellen over het trauma.  EMDR is heel effectief, het duurt ongeveer een half uur tot een uur per sessie en gemiddeld heb  je 4 sessies nodig. Soms meer, soms minder. Dat verschilt per persoon. Wil je meer weten over EMDR of twijfel je nog of EMDR iets voor je is? Bel dan voor meer  informatie naar Petra: 06-21556167. Mailen kan ook naar info@depraktijkhaarlem.nl Ik ben een ervaren gecertificeerd EMDR therapeut en ben aangesloten bij het netwerk van  Samenwerkende EMDR therapeuten Nederland.  Klik hier voor tarieven en vergoedingen. © De Praktijk 2011 Stresshantering Concentratieverbetering Traumaverwerking